IoT innovatie brengt mini kraan naar nieuwe hoogte

I
nnovatie is pas geslaagd als het succesvol draait in het veld. Op IoT vlak kunnen de meest verrassende oplossingen echter zo subtiel zijn dat ze niet opvallen. Gepro Electronics is een innovatief product ontwikkelbedrijf waarbij talenten vaak alleen ‘under the hood’ terug te vinden zijn. 

Hun oplossingen zijn maatwerk systeemcomponenten die het product van de klant in staat stelt om ‘slimme acties’ uit te voeren. Make Your Product Smarter noemen ze dat. Dit kan baanbrekend zijn, maar is lastig te visualiseren. Het slimmer maken doen ze in co-development met de klant. Daarom hebben ze ook langdurige relaties met hun klanten. Eén daarvan is Hoeflon, de uitvinder en producent van compact kranen. Een ideale case om de kracht van innovatie met behulp van IoT toe te lichten.

De talenten van Gepro zijn alleen ‘under the hood’ terug te vinden
Compact kraan in actie

Connectivity van compact kranen

Een kraan is normaliter een machine die ruimte nodig heeft. Het is lastig werken op locaties waar weinig ruimte beschikbaar is. Hoeflon heeft hier een oplossing voor in de vorm van compact kranen, die door dit bedrijf ontwikkeld, geproduceerd en wereldwijd verkocht worden. Hiermee is verticaal transport mogelijk op plaatsen die anders onbereikbaar zouden zijn. 

Zo’n machine dient echter heel erg secuur bestuurd te worden, en die nauwkeurigheid is alleen te realiseren met zorgvuldig afgestemde embedded hard- en software. Het ontwikkelen van een uniek up-to-date besturingssysteem voor deze op afstand te volgen mini-hijskranen is waar Gepro om de hoek komt kijken.

24/7 verbonden

Gepro is al meer dan 10 jaar gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van steeds slimmer wordende elektronische systemen. Apparaten die op afstand moeten kunnen communiceren, met speciale apps te bedienen zijn, en tegelijk veilig en efficiënt in gebruik. 

Door gebruik te maken van de cellulaire connectiviteit (2G/3G/4G) technieken is de verbinding tussen de apparatuur in het veld en de back-end gewaarborgd. In de woorden van Ludo Zwaan, algemeen directeur: "Samen met een meedenkende connectivity partner kunnen we zo'n beetje via alle mobiele netwerken de apparatuur bereiken. We kunnen zelfs in voorkomende gevallen 24/7 een systeem op een door ons gewenst netwerk laten verbinden. Zo kunnen in alle denkbare situaties de kranen van Hoeflon beschikken over een verbinding met het internet."

Het plaatsen van een glazen wand, geen probleem voor deze alleskunner

Systeemcomponenten Gepro

Bij IoT wordt vaak gedacht over sensoren. Maar dat is maar een klein onderdeel van de IoT keten. Elke IoT keten bestaat uit vier onderdelen die Gepro integraal als oplossing ontwikkeld:

  1. Aangesloten Sensoren op Gepro Io Modules (GIM)
  2. Connectiviteit via Gepro Connectivity Master (GCM).
  3. Dataopslag in de cloud
  4. Visualisatie in een (responsieve) portaal

De sensoren zijn aangesloten op een GIM en hun data wordt verstuurd via 3G en in eerste instantie opgeslagen in de Gepro Connectivity Master. Deze krachtige controller verwerkt deze data, maar bestuurd ook de gehele compact kraan, zoals de motor, stempelpoten en de hydrauliek. Alle sensordata wordt opgeslagen in de cloud en via het Gepro Embedded Software Platform (GESP) die draait op de GCM wordt de data ontsloten via een portaal. Gepro biedt daarvoor verschillende mogelijkheden. Denk aan een responsieve dashboard, maar enterprise connecties naar Microsoft Azure/powerBI zijn eveneens mogelijk. Voor Hoeflon is een specifieke Progressive Web Applicatie gebouwd die honderden mini-kranen monitort.

Het is voor Hoeflon in toenemende mate van belang om een betrouwbare en veilige verbinding met hun vloot te hebben. Enerzijds om ervoor te zorgen dat de kranen ten alle tijde klaar zijn voor gebruik, anderzijds om direct zichtbare functionaliteiten aan de klanten te kunnen bieden, zoals bijvoorbeeld positiebepaling.

Ook voor tuinders is deze kraan een uitkomst

Voorkomen en genezen

Predictive maintenance, een veel gebruikte term, komt in de oplossing van Hoeflon echt goed tot zijn recht. Naast het aantal draaiuren en de cilinderdruk zijn de kranen ook voorzien van legio andere sensoren die het gebruik en de intensiteit hiervan meten. Zo kan er niet alleen bepaald worden wanneer een kraan onderhoud nodig heeft, maar ook welke specifieke onderdelen onderhouden of juist vervangen dienen te worden nog voordat er problemen ontstaan op een vrijwel altijd ongelegen moment voor de klant.

"Mochten er zich onverhoopt toch problemen voordoen, dan kan er op afstand meegekeken worden" zegt Dennis van Hoef, manager service en support bij Hoeflon. "We kunnen op afstand bijvoorbeeld de gebruikshistorie inzien en natuurlijk de actuele sensorgegevens om te bepalen wat er aan de hand is, hoe het is ontstaan en hoe het probleem verholpen kan worden. We zijn hierbij in staat om direct een software update te versturen naar iedere individuele kraan, waar deze zich ook bevindt in de wereld. Je helpt hiermee je klant veel sneller en je bespaart enorm op de kosten voor support. Er hoeft nu in vrijwel geen enkel geval meer een engineer on-site te komen. Wel zo handig voor ons als sterk groeiende internationale speler."

"Dit is voor ons natuurlijk ook een leerproces," vervolgt Dennis. "Het verzamelen van data is één, maar hier relevante acties aan verbinden is een tweede. Hoeflon werkt al jaren samen met Gepro en hun connectiviteit partij Sim Services en daardoor zijn we in staat om onze dienstverlening steeds weer te verbeteren."

Gepro's innovaties brengen haar eindgebruikers naar nieuwe hoogten. Ook met de compact kranen van Hoeflon.

Partner worden van de IoT Academy?

Neem contact met ons op en ontdek hoe jouw organisatie ook onderdeel kan worden van ons IoT Academy ecosysteem.

Neem contact op